Een creatieve ziel met een hart voor illustreren

Al 30 jaar woont en illustreert Steven Van Hasten in het gezellige Gent. Al van voor hij kon lopen, wist hij dat tekenen zijn passie was. Tafelkleden, behangpapier en verschillende zetels leden onder zijn drang om te tekenen. Zijn ouders waren dan ook ontzettend gelukkig toen hun zoon eindelijk illustreren op papier ontdekte. In dit artikel reis je samen met Steven door zijn verleden, heden en toekomst.   

Steven Van Hasten: “In mijn jonge jaren studeerde ik aan het toenmalige Sint-Lucasinstituut in Gent. Ik leerde er alles over grafische vormgeving en illustreren. Van illustreren alleen kan ik niet leven, tenzij ik het niet erg vind om elke avond droog brood te eten. Daarom klus ik bij als grafisch ontwerper. Vormgeving, typografie en illustratie gaan hand in hand en de wisselwerking tussen de verschillende disciplines vind ik ontzettend boeiend.”

Naast een hart voor tekenen, heeft Steven ook een hart voor lezen. Zijn atelier is een minibibiliotheek waar hij eindeloos in kan verdwalen. En inspiratie voor nieuwe tekeningen doet hij op tijdens een museabezoek of wandeling. Maar de beste locatie voor het vinden van nieuwe ideeën? Dat blijkt een cafébezoek met vrienden te zijn! “Een café is een kleine wereld vol boeiende en unieke figuren”, vertelt Steven. “Tijdens een avondje uit met vrienden krijg ik al snel ideeën voor nieuwe, karaktervolle personages. Het dagelijkse leven is mijn grootste bron van inspiratie. De verscheidenheid van mensen en hun karakters is bijzonder interessant.” 

Ilustraties met een eigen leven
“Mijn illustraties worden gebruikt in boeken en magazines zoals T.R.O.S.-magazine, en als corporate image of campagnebeeld voor een bedrijf. Ook gelegenheidsdrukwerk zoals geboortekaartjes of nieuwjaarskaartjes blijf ik graag doen”, vertelt Steven. “Wanneer ik een tekening maak voor een bedrijf, is het leuk om te zien hoe de illustratie een eigen leven gaat leiden. Het beeld wordt al snel uit zijn oorspronkelijke context gehaald. Zo liet Vlaggenproducent Waelkens de illustratie op vlaggen, zetels en meterslange gevels drukken. Ik vind het zalig om mijn tekeningen in gigantische proporties te zien verschijnen.”

“Ik werk vooral in opdracht, maar ik maak regelmatig ook illustraties zonder commissie. Dat is noodzakelijk om te kunnen blijven evolueren en experimenteren, want op die beelden kan ik nieuwe technieken uitproberen. In eigen beelden kan ik dingen vertellen die ik niet kwijt kan bij een werk in opdracht. Die zoektocht is belangrijk en heeft ook een invloed op mijn gepubliceerde illustraties”, vertelt Steven.

Steven: “Hoewel ik ’s nachts het meest productief ben, teken ik momenteel vooral overdag. Na jaren maar twee à drie uur geslapen te hebben, probeer ik in een iets menselijker slaapritme te komen. De nachten waarin ik maar enkele uren slaap, zijn nu beperkt tot één à twee per week. Ik werk ook liever alleen, dan dat ik een project aanga met iemand anders. Maar ik zeg nooit nooit: mocht er in de toekomst een boeiend project mijn pad kruisen, sluit ik een samenwerking niet uit.”

Ilustraties met een knipoog
De illustraties van Steven zijn nooit een letterlijke weergave van een verhaal of project. Ze sluiten aan bij wat er verteld wordt, maar hebben altijd een eigen invulling. De illustraties nemen je mee op een reis door een landschap waar er van alles in verstopt zit. Een knipoog, een beeldgrap of een kritische verwijzing naar de samenleving… De beelden voegen steevast elementen toe aan een verhaal. Het doel? Mensen aan het denken zetten. “Ik wil mensen wijzen op vanzelfsprekendheden die misschien toch eens in vraag gesteld moeten worden”, vertelt Steven. “Ik wil hen kritisch laten kijken naar hedendaagse thema’s en hen bewust maken van onrechtvaardigheden. En soms wil ik mensen simpelweg eens laten glimlachen door iets wat in de achtergrond gebeurt, of door een verstopt surrealistisch element in de tekening.”

Steven: “Momenteel werk ik vooral met acrylverf. Ik breng de verf laag per laag droog aan. Soms verf ik twintig lagen over elkaar, zo creëer ik een extra dimensie. Binnen de verflagen ontstaan er dan toevalligheden: een onderliggende verfstreek kan ritme geven aan bovenliggende lagen of een stukje kleur uit een vorige laag blijft soms zichtbaar… Het samenspel van gecontroleerd opbouwen en toevalligheden verrast ook mij regelmatig. Soms lijkt het alsof ik iemand anders ben als ik schilder. Ik geef de controle volledig uit handen.”

Steven experimenteert geregeld met andere technieken dan acrylverf. Hij sluit dan ook niet uit dat hij binnenkort een reeks nieuwe illustraties publiceert, met technieken zoals linosnede, collage of droge naald.

Steven: “Tijdens het tekenen moet je ook durven falen. Zoeken naar nieuwe manieren en andere technieken is daarbij erg belangrijk. Daarom teken ik wekelijks naar levend model. Ik teken niet wat ik zie: ik blijf experimenteren. Als ik tien modeltekeningen maak en daarvan is er eentje interessant, dan heb ik een geslaagde avond. Bovendien vind ik niet alleen het eindresultaat boeiend, ook het zoekproces naar het eindresultaat is bijzonder verrijkend.”

Ilustraties met een dier
Dieren zijn een belangrijk gegeven in de illustraties van Steven. Heel vaak spelen ze de hoofdrol in zijn werken, of zitten ze verstopt tussen de verschillende lagen van een tekening. “In mijn illustraties vliegt er altijd wel ergens een vreemde kever voorbij, of zit er een opvallende vogel verstopt tussen het bladerdek”, verklaart Steven. “Dieren zijn interessant. Je kan ze moeilijke thema’s laten aankaarten of kritiek laten geven op iets, op een meer genuanceerde manier dan dat je met mensen kan doen.”

Steven: “Katten zijn altijd aanwezig geweest in mijn illustraties. Ik heb er thuis zelf vier rondlopen, dus aan inspiratie geen gebrek. Ik heb net een jeugdboek afgewerkt waar katten de hoofdrol in spelen. Het boek is een gek fantasieverhaal, geschreven door de Canadese Mel Shakespeare. Voorlopig verschijnt het boek enkel in het Engels onder de titel ‘The Magician’s nine lives and how he lost them / 1. The Stradivaripuss job’. Het verhaal speelt zich af in de verre toekomst op een planeet waar poezen de rol van de mens hebben overgenomen.”

Op dit moment zijn er geen lopende tentoonstellingen waar je het werk van Steven kan bezichtigen. Enkele van zijn werken kan je wel bewonderen in de collectie van de Gabriel Fine Art Gallery in Londen. In maart (verzet naar het najaar wegens Corona) komt er een tweedaags kunstenparcours in Ledeberg met een knipoog naar Van Eyck, waar Steven drie werken voor maakt. En ben je benieuwd naar de riante geveltekening die hij maakte voor Vlaggenproducent Waelkens? Dan kan je gewoon eens langs het bedrijfspand in Oostrozebeke passeren!